KDYŽ TO, CO DĚLÁME,
DÁVÁ SMYSL

S vděčností přijímáme podporu grantových programů

Rodina v dialogu
Vzdělávání rodičů s malými dětmi.

  • Program: Erasmus+
  • Typ akce: KA210-ADU - Partnerství malého rozsahu ve vzdělávání dospělých
  • Registrační číslo projektu: 
  • 2023-2-CZ01-KA210-ADU-000178055
  • Délka trvání: 24 měsíců (IV/2024 - III/2026)
  • Celková výše dotace: 60 000 €
  • Partner:
  • Inštitút dialogických praxí (SK)
  • Cíl projektu:

    Projekt nejen že poskytuje vzdělávání rodičům s malými dětmi, kteří jsou jinak z běžného vzdělávání a seberozvoje na několik let vyloučeni, jeho ambicí je vytvořit a pilotovat nový typ vzdělávání dospělých za přítomnosti dětí. 

    Projekt rozšíří znalosti a dovednosti skupiny 20 rodičů malých dětí prostřednictvím víkendových setkání v kombinaci s online webináři ve dvou oblastech:

    METODA DIALOGICKÉ PRAXE je léčivý dialog, který zlepšuje mezigenerační soužití. Pečující přístup, který učí, jak vytvářet bezpečný prostor pro blízkost a vzájemnost. Rodiče si osvojí léčivý dialog utvářející prostor a kulturu, v níž je respektován každý hlas. Taková kultura vzájemné komunikace umožňuje předcházet konfliktům, zlepšuje mezigenerační porozumění, podporuje harmonii v rodině a podporuje eliminaci stresového chování.

    DIGITALIZACE a AI - rodiče si spolu s dětmi pod vedením odborníka Jana Kršňáka z Digiděti.cz naberou know-how, co je zdravé a jak technologie v rodinách přijímat a užívat, jak se vypořádat s pocitem zahlcení informacemi.

Uskutečněné aktivity

Webinář: Seznámení 

30. 5. 2024, online

Kdo jsou lektoři? Kdo účastníci? Tříhodinový seznamovací webinář vedly lektorky partnerské organizace ve spolupráci s Akádou. Do online prostoru jsme přizvali hravost. Každý se představil prostřednictvím předmětu, který ho, jí nebo dokonce celou rodinu vystihuje. Seznámili jsme se i s dialogickou praxí a zaměřili se na radikální přítomnost. Sdíleli jsme, co kdo z nás vnímá v projektu jako důležité, ale i pochybnosti a obavy. Učit se za přítomnosti dětí a zapojit celou svojí rodinu může být totiž pro někoho pěkné vykročení z komfortní zóny. Ovšem těšení na experimentování a společné objevování vítězí.


Letní setkání v dialogu 

30. 8. - 1. 9. 2024, Akademie Libchavy

Na konci letních prázdnin se v Akademii Libchavy sešlo 16 rodin, aby se společně ponořily do tématu dialogické praxe. Víkendem nás provázely Veronika Luksa a Lenka Martinkovičová z Institutu dialogické praxe. Honza Kršňák z Digiděti nás zase rozpohyboval intuitivními hrami. Přístupy dialogické praxe a Intuitivních her se totiž velmi dobře doplňují, protože vedou účastníky k sobě samým, k naslouchání sobě i druhým, k vnímání skupiny jako celku i k vědomé spolupráci. 

Aktivity a přednáškové vstupy byly určeny primárně pro dospělé a děti se mohly účastnit také, pokud potřebovaly být s rodiči. Některé aktivity byly přímo designované pro celé rodiny, ale přidanou vzdělávací hodnotu měly zejména pro rodiče. Paralelně s programem pro dospělé byly připraveny také aktivity výhradně pro děti se dvěma průvodkyněmi. Rodičům jsme tak umožnili být chvíli sami, více se soustředit na sebe i na program bez péče o děti.  A v tom budeme pokračovat dál. Zkoušet nové možnosti, jak vzdělávat rodiče za (ne)přítomnosti dětí.

Během víkendu se účastnicí potkali s teorií vztahového kola a s prezentací na téma dialogická praxe. Rodinné aktivity byly spíše tvořivého typu - výroba rodinného erbu a rodinné kouzelné hůlky. Z meditačních technik si účastníci vyzkoušeli tzv. Lesní mysl. Dialogickou praxi účastníci prozkoumávali např. i s využitím facilitační aktivity tzv. rybníček/ fishbowl.

Celoskupinové aktivity byly prokládány cvičeními pro skupinky několika účastníků, nebo paralelními vstupy jen pro menší skupinu. Plynutí skupin, prostoru a času, bylo, zdá se jedním z klíčových úspěchů, jak skloubit vzdělávání dospělých za přítomnosti dětí.


Webinář: Jak žijeme dialogickou praxi v praxi? 

21. 11. 2024, online

Jedna věc je, něco nového objevit a naučit se. Druhá věc je, jak to dokážeme uplatnit v realitě své každodennosti. Po téměř třech měsících jsme se sešli na webináři, kde jsme reflektovali, jak se nám daří žít dialogickou praxi v běžném životě. 

STAŇ SE SOUČÁSTÍ

Zajímá Tě realizace společensky prospěšných, transformačních a inovačních projektů ? Přijde Ti důležitá podpora růstu mladých lídrů?  Baví Tě vytváření učícího se prostředí, učící se komunity, učící se společnosti?